تصویر ثابت

خانه / معرفی حوزه / اساتید / تقدم دین یا قومیت؟ (نوشته استاد حسین منافی)

تقدم دین یا قومیت؟ (نوشته استاد حسین منافی)

تقدم دین یا قومیت؟

تفاوت انسانها با نژادها وقومیتهای مختلف از نعمت های بزرگی است که نصیب انسانها کرده واین تفاوتها منشأ برکات وتنوعی زیبا در زندگی انسانهاست وبه تعبیر قرآن کریم، یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثَى وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ ،اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامى‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!

از دیدگاه اسلام اختلاف قبیله ها و قومها مهملی برای تعارف وارتباط بیشتر واستفاده  از داشته های یکدیگر برای هم افزایی وپیشرفت است نه فخر فروشی و امتیاز، چون امتیاز به تقواست. وهر کس در مسیر انسانیت و رنگ الهی گرفتن بیشتر تلاش کند گرامی تراست، والگویی است برای دیگران تا در فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ  خود را  با سابقان رسانده واز قافله  عقب نیفتد.

در این میان وجود نازنین رسول خدا(ص) گوی سبقت را از دیگران ربود وبه صفت وَ إِنَّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ  متصف شد، چرا که  لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیم،  به یقین، رسولى از خود شما بسویتان آمد که رنجهاى شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!

بنابراین کسی که درد هدایت انسانیت داشته وبا شادی آنها شاد وبا غم آنها غمگین باشد بالاتر از دیگران بوده ودر مسابقه خوبی ها گوی سبقت را از دیگران خواهد ربود.

دین برای احیای تقوا و پاکی ومحو آثار شوم قومین گرایی و خاموش کردن ندای الهکم التکاثر آمده است، ولی دشمن اسلام ومسلمین یعنی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا با کوبیدن بر طبق اختلافهای قومی ومذهبی مسلمانان را به جان هم انداخته است تا تقوا را از بین ببرد، چرا که وجود تقوا مانع تحقق امیال امپریالیستی وروحیه جهانخواری بوده وتلاش برای رسیدن به آن موجب نابودی استکبار وبرده داری نوین خواهد شد ودیگر کشوری اسلامی گاو شیر ده بزرگترین دشمن اسلام محسوب نخواهد شد.

پس راه چاره برگشت به قرآن ودست کشیدن از روحیات جاهلی می باشد.

نویسنده : حسین منافی

درباره‌ی مدیر

حوزه علمیه امام خامنه‌ای مدظله العالی ارومیه تاسیس سال 1394

حتما ببینید

تمام موجودات عالم در حال حرکتند و تسبیح گوی خدای متعال هستند

حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر حسن زاده مدیر حوزه علمیه امام خامنه ای (مد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *