تصویر ثابت

خانه / اخبار / شرکت طلاب حوزه علمیه امام خامنه ای (مد ظله) ارومیه در همایش حوزه انقلابی با سخنرانی استاد زمانی

شرکت طلاب حوزه علمیه امام خامنه ای (مد ظله) ارومیه در همایش حوزه انقلابی با سخنرانی استاد زمانی

طلاب حوزه علمیه امام خامنه ای (مد ظله العالی) ارومیه در همایش حوزه انقلابی شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه نیوز:

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه در ارومیه:
روحانی انقلابی در اشتباهات مسئولان تعارف و سکوت نمی کند/ طلاب بی‌سواد به درد انقلاب نمی‌خورند
حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین زمانیی با تبیین ۹ شاخصه حوزه انقلابی، تصریح کرد: طلبه انقلابی نباید در اشتباهات مسئولین، تعارف و سکوت کند، بلکه موظف است اشتباهات مسئولان را به آنها تذکر دهد تا جامعه اسلامی به سمت اصلاح و آرمان‌های انقلاب قدم بردارد.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی، پیش از ظهر امروز در همایش «شاخصه‌های حوزه انقلابی» که در مصلای امام خمینی (ره) ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری واژه حوزه اتقلابی را سال گذشته در جمع نمایندگان طلاب حوزه‌های علمیه بیان کردند. معظم له یک سخنرانی را  به حوزه انقلابی اختصاص دادند، تمام شاخصه های حوزه انقلابی را بیان کردند و این شاخصه‌ها باید در حوزه‌های علمیه تبیین شود.

وی ادامه داد: بلافاصله بعد از آن سخنرانی، در حوزه علمیه دفتر حوزه انقلابی که بعدها به عنوان دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه نام گرفت، تاسیس گردید تا در راستای حل آسیب‌های اجتماعی جامعه، راهکارهایی به طلاب ارائه شود و آنان نیز در جهت حل مشکلات دینی و فرهنگی مردم توفیق بیشتری داشته باشند.

روحانیت شیعه در طول تاریخ زخم‌های زیادی خورده است

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌ های علمیه کشور، راز طرح حوزه انقلابی از سوی رهبر انقلاب را احساس یک خطر شدید در حوزه عنوان کرد و افزود: روحانیت شیعه در طول تاریخ زخم‌های زیادی خورده است، چندین بار از پشت به روحانیت خنجر زدند، بارها حکومت تشکیل شد، ولی آن را از دست روحانیت خارج کردند.

وی اضافه کرد: در صد سال اخیر روحانیت در رأس نهضت‌های اسلامی بودند، ولی به عده‌ای اعتماد کردند و آن‌ها نهضت‌ها را به نفع خود تغییر داده و دست علما و روحانیت را از حکومت کوتاه کردند.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی بیان داشت: برای جلوگیری از غفلت مجدد حوزه‌ها و علما و جلوگیری از نفوذ غرب‌گرایان و غرب‌پرستان در بدنه جمهوری اسلامی، باید حوزه انقلابی باشد و انقلابی بماند.

مولفه های حوزه انقلابی/ طلاب بی‌سواد به درد انقلاب نمی‌خورند

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌ های علمیه کشور به مؤلفه‌های حوزه انقلابی اشاره کرد و گفت: حوزه انقلابی باید مؤلفه‌هایی داشته باشد از جمله «تلاش علمی و جهاد درسی»؛ طلاب و روحانیونی که سوادشان کم باشد نمی‌توانند پای آرمان‌های انقلاب بایستند. طلاب بی‌سواد به درد انقلاب نمی‌خورند.

وی ادامه داد: معنای تلاش و جهاد درسی نمره خوب گرفتن نیست؛ جهاد درسی شرایطی دارد که یکی از آنها وقت‌گذاری زیاد شبانه روزی است. طلبه باید روزی ۱۸ ساعت درس بخواند تا بتواند به طلبه انقلابی مطلوب برسد، دومین شرط جهاد درسی قدرت تدریس برای هر پایه بعد از گذشت از همان پایه است.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌ های علمیه کشور، «جامعیت علمی» را دومین مؤلفه حوزه انقلابی دانست و ادامه داد: دروس حوزه ستون فقرات علمی طلبه است، ولی کافی نیست، طلبه باید دیگر کتب دینی، زندگی‌نامه ائمه(ع)، تاریخ اسلام، عرفان، فلسفه، روانشناسی، تفاسیر و کتب اخلاقی را مورد مطالعه قرار دهد.

وی اضافه کرد: درس‌های حوزه برای یک طلبه و روحانی که می‌خواهد جامعیت علمی داشته باشد، کافی نیست. شهید مطهری از جمله افرادی بود که جامعیت علمی داشت و در زمان شاه به خاطر جامعیت علمی وارد دانشگاه شد و کرسی تدریس تشکیل داد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، سومین شاخصه حوزه انقلابی را «افزایش فعالیت‌های قرآنی» بیان کرد و گفت: در حوزه‌های علمیه باید قرآن در اولویت باشد. متاسفانه در مورد قرآن کوتاهی کرده ایم؛ در وصیت امام علی ( ع ) از جمله سفارشاتی که به فرزندانش می‌کند این است که حق خدا را درباره قرآن رعایت کنید، نکند روزی بیاید که بیگانگان از شما درباره قرآن سبقت بگیرند؛ اولین دایرهالمعارف قرآنی را در هلند غیر مسلمان‌ها نوشتند.

لزوم تبیین دستاوردهای انقلاب

وی به پنجمین شاخصه حوزه انقلابی اشاره کرد و گفت: پنجمین شاخصه حوزه انقلابی «حمایت از نظام اسلامی» است و حمایت از انقلاب با دفع شبهاتی که مطرح می‌شود و مطرح کردن دستاوردهای چهل ساله انقلاب در جامعه ممکن است.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌ های علمیه کشور افزود: طلبه انقلابی نباید در اشتباهات مسئولین، تعارف و سکوت کند، بلکه موظف است اشتباهات مسئولان را به آنها تذکر دهد تا جامعه اسلامی به سمت اصلاح و آرمان‌های انقلاب قدم بردارد.

امروز وظیفه داریم از ولایت فقیه دفاع کنیم

وی، ششمین مؤلفه حوزه انقلابی را «تبیین نظریه حکومت ولایت فقیه، پاسخ به سؤالات و شبهات مربوطه و ترویج اطاعت مطلقه از ولایت مطلقه فقیه» بیان کرد و گفت: ۱۴۰۰ سال انتظار کشیدیم تا ولایت فقیه و اسلام بر جامعه حکومت کند، در بین ۵۷ کشور اسلامی دنیا هیچ کدام حکومت اسلامی ندارند چه شیعه و چه سنی، امروز ما وظیفه داریم از ولایت فقیه دفاع کنیم و نظریه حکومت اسلامی ولایت فقیه را در جامع تبیین کنیم.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌ های علمیه کشور، «رعایت زیّ طلبگی» را هفتمین شاخصه حوزه انقلابی دانست و اضافه کرد: تواضع از جمله نشانه‌های رعایت زیّ طلبگی است؛ علمای قدیم ما تواضع را رعایت می‌کردند. همچنین بخشش دیگران و زهد از دیگر نشانه‌های زیّ طلبگی است.

طلبه حداقل به یک زبان خارجی بین‌المللی مسلط باشد

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، هشتمین مؤلفه‌ حوزه انقلابی را «تبلیغ دین و انقلاب برای مردم» عنوان کرد و گفت: تبلیغ انقلاب و رساندن دین به گوش مردم از جمله شاخصه‌های حوزه انقلابی است. امروز مخاطب ما تمام دنیا است و لازمه رساندن حقائق الهی به گوش آنها، فراگیری ربان‌های خارجی است و باید طلبه حداقل به یک زبان خارجی بین‌المللی مسلط باشد.

وی در پایان «اخلاص در عمل» را نهمین مؤلفه حوزه انقلابی ذکر کرد و گفت: طلبه باید در اعمال خود اخلاص داشته باشد و برای رضای خدا درس بخواند، کار کند و بداند که خدا رزاق است، اگر کار برای خدا باشد خدا بی نهایت می‌دهد.

درباره‌ی مدیر

حوزه علمیه امام خامنه‌ای مدظله العالی ارومیه تاسیس سال 1394

حتما ببینید

بازدید دانش آموزان از حوزه علمیه در راستای آشنایی با حوزه و دروس حوزوی

دانش آموزان پایه های هفتم ، هشتم ، نهم و دهم دوره متوسطه  از مساجد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *